ناوی سورەت (الحِجْرِ) (1).
ڕونکردنەوەی (المكي) و(المدني):
سورەتى (الحِجْرِ) سوڕەتێکی مەکیە (2) ، وزیاد لەیەکێک لەزانایان کۆدەنگیان لەم بارەیەوە نەقڵ کردووە (3).
مەقاسید ومەبەستەکانی ئەم سوڕەتە :
لەگرنگترین مەقاسید ومەبەستەکانی ئەم سوڕەتە :
- جێگیر کردنی دڵی باوەڕداران (4).
مەوزوع وبابەتەکانی ئەم سوڕەتە :
لەگرنگترین مەوزوع وبابەتەکانی ئەم سوڕەتە :
1. ئاماژە دان بە ڕێز و فەزڵی قورئان ، وپەیماندانی خودا بەپاراستنی ، وڕونکردنەوەی خراپی سەرەنجامی بێباوەڕان ئەوانەی کەپشتیان کرد لەدەعوەی حەق بەکەلە ڕەقی وعینادی .
2. هێنانی هەندێ لەبەڵگە لەسەر وەحدانیەت وتوانای خودا وئەو هەموو نیعمەتەی کەڕشتویەتیە سەر دروستکراوەکانیدا .
3. گێڕانەوەی چۆنیەتی دروست بوونی ئادەم عليه السلامُ، وفەرمان کردنی بەفریشتەکان بەسەژدە بردن بۆی ، وجێ بەجێ کردنی ئەو فەرمانە ، ویاخی بوونی شەیتان ، ودەر کردنی لەبەهەشت .
4. باسکردنی بەشێک لەبەسەرهاتی پێغەمبەران : ( إبراهيمَ، ولوطٍ، وشعيبٍ، وصالحٍ، عليهم الصلاةُ والسلامُ ).
5. دانەوەی دڵی پێغەمبەر صلَّى الله عليه وسلَّم، وجێگیر کردنی لەبەرانبەر ئەوەی لەلایەن گەلەکەیەوە توشی دەبوو .
[1] سُمِّيَت هذه السُّورةُ بسُورةِ (الحِجْرِ)؛ لاشتمالِـها على قِصَّتِهم، في قوله: وَلَقَدْ كَذَّبَ أَصْحَابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ [الحجر: 80]، ولأنَّ لفظَ (الحِجْرِ) لم يُذكَرْ في غيرها. يُنظر: ((بصائر ذوي التمييز)) للفيروزابادي (1/272)، ((تفسير ابن عاشور)) (14/5). وقد وردَتْ بعضُ الآثارِ في تسميتِها بذلك، منها ما أخرجه النَّحاسُ في ((ناسخه)) (ص: 539) وابنُ مردويه- كما في ((الدر المنثور)) للسيوطي (5/61)- عن ابنِ عبَّاسٍ رضي الله عنهما، وكذلك ما أخرجه ابنُ مردويه- كما في ((الدر المنثور)) للسيوطي (5/61)-; عن ابنِ الزبيرِ رضي الله عنهما.
[2] وقيل: مكِّيَّةٌ إلَّا آيةً واحدة مدنيَّة، وهي قولُه تعالى: وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ [الحجر: 87]. يُنظر: ((تفسير ابن جرير)) (14/5)، ((الوسيط)) للواحدي (3/38)، ((تفسير الزمخشري)) (2/569).
[3] ممَّن نقَل الإجماعَ على ذلك : الماوردي، وابنُ الجوزي، والخازنُ، والفيروزابادي، والبقاعي. يُنظر: ((تفسير الماوردي)) (3/147)، ((تفسير ابن الجوزي)) (2/522)، ((تفسير الخازن)) (3/47)، ((بصائر ذوي التمييز)) للفيروزابادي (1/272)، ((مصاعد النظر)) للبقاعي (2/202).
[4] يُنظر: ((التفسير الوسيط)) لطنطاوي (8/8).